ייעוץ ארגונומי
ארגונומיה – ייעוץ ארגונומי לחברות ועסקים
ארגונומיה הינה תחום מקצועי שנלמד במסגרת קורסים ולימודי תעודה במסגרת לימודי האדריכלות, העיצוב, ההנדסה, הטיפול הרפואי המניעתי ועוד תחומי מדעים אחרים. מתוך כך נבין שהארגונומיה עוטפת אותנו בכל רגע בחיים (הן בעבודה והן בסביבה הביתית).
>>לאילו חברות ייעצנו בנושא ארגונומיה? לחצו כאן למידע נוסף
גם בעזרים שבהם אנו משתמשים בכל דקה ודקה הושקעו עקרונות ארגונומיים: בחפצים (בשלב עיצוב מוצר), בריהוט, במכונית, בכלי המטבח, ובכלי העבודה במפעל ובמוסך.
כדוגמא לחשיבה ארגונומית ניקח את המשקפיים. בעבר נעזרנו בעדשה שננעצה בגלגל העין והוחזקה בה ע"י כווץ והידוק שרירי גלגל העין, המעצבים ניצלו את גשר האף ואפרכסת האוזניים עיצבו מסגרת למשקפיים עם שתי עדשות ויצרו תחליף לעדשה מסורבלת.
דוגמא נוספת במשרד הוא הטלפון, בעבר הטלפון היווה שתי אפרכסות שהשיחה חייבה שתי ידיים ולכן לא ניתן היה לעשות דבר חוץ מלנהל שיחה, האפרכסות יוצרו מברזל והעומס על הכתפיים והצוואר היה גדול ומיותר. כיום מכשיר הטלפון הינו אלחוטי והמשוחח יכול להמשיך ולעבוד תוך כדי ביצוע השיחה כלומר לייעל, להקל על השימוש ולהפחית נזקים מצטברים בגופנו.
יעוץ ארגונומי בתעשייה, בחקלאות, בהייטק, בנהיגה במשרד ובכל תחומי העיסוק שלנו חייב להתבצע ע"י יועץ ארגונומיה מוסמך בעל הבנה בתפקוד מערכת השלד והתנועה כך שיוכל לנתח את הליקויים המצטברים שעשויים להפוך לנזק כרוני לגידים, לשרירים למפרקי הגוף וכו.
מטרת הארגונומיה למקסם, לייעל ולהפחית נזקים ולפיכך עיצוב ארגונומי של סביבת העבודה נחוץ כל כך לכל מפעל, חברת היי טק או משרד עורכי דין…והדוגמאות רבות ומגוונות.
בסיוריי במפעלים, בחברות הביטוח וההיי-טק זיהיתי עובדים שמעבירים את שעות העבודה בעמדה ובתנוחת עבודה מאלצת ומעייפת שאיננה ארגונומית כי מרכיביה אינם מתוכננים ולא מותאמים לגופם ולצרכיי עבודתם. עובדים רבים נהגו לאלתר הגבהות, דרגשים, תמיכות והתקנים מתוח חשיבה כיצד יוכלו להקל על כאבי הגב השכמות הצוואר שורש כף היד וכו' כשאני שאלתי את המעסיקים מדוע אינם דואגים לרווחת העובדים, מדוע אינם מבינים שכל יום מחלה שהעובד נוטל עקב כאבים מצטברים ומתמשכים עולה יותר משעת ייעוץ ארגונומי התשובה הייתה שההנהלה חוששת שתאלץ להשקיע כסף רב בהחלפת הריהוט עמדות המחשב וכלי העבודה לכאלה בעלי תו ארגונומי יקר.
תשובתי ,שנוהגת להפתיע את מקבלי ההחלטות, היא שהדרכה ויעוץ ארגונומיה אינם מחייבים החלפת ריהוט וציוד כי אם הייעוץ יכלול כוונון, התאמה ובמיקום טוב יותר של כל מרכיבי מעטפת וסביבות העבודה וכן אין צורך להיכנס להוצאות מרחיקות לכת בהחלפת העזרים ואביזרי העבודה.
שיפור נוחות ונוחיות בסביבת העבודה של העובד יעזור לעובד למקסם את תפוקתו, יאפשר לו לחזור הביתה בסוף יום העבודה עם פחות כאבים ועם עייפות פחותה תלוי בשלושה מרכיבים: ייעוץ ארגונומיה שיכלול ארגון מחודש בסביבת העבודה וללא צורך רכישת כלים במיותרים, הדרכה ליציבה נכונה, בריאה ומפחיתה נזקים ולסיום הדרכת לתרגול תנוחות ותנועות פיזיותרפיה מקלות שהעובד ידאג לבצע כל פרק זמן קבוע בזמן הפנוי של יום העבודה וללא פגיעה בתפוקה וברצף שלבי העבודה.
המאמר נכתב על ידי :
מאיר אפל שהוא פיזיותרפיסט מוסמך שסיים את לימודי הפיזיותרפיה בבית הספר לפיזיותרפיה שבמכון וינגייט ליד נתניה בשנת 1981. מאיר אפל קיבל את ההסמכה ממשרד הבריאות הישראלי ומאז התמחה והשתלם בעשרות קורסים, התמחויות, ימי עיון וסדנאות בארץ ובעולם כולו.
המרפאה השלנו משלבת ידע רב, מקצועיות, רגישות ויחס חם למטופלים. אנחנו מחויבים לתת מענה מלא לצרכי המטופלים שלנו.